הצעת הגשה מונוגרמות, סמלילים וכרזות מתוך קורס לטרינג בהנחיית גיא טמם

בקורס לטרינג בשנקר התלמידים מפתחים את כישורי הטיפוגרפיה שלהם דרך שלושה תרגילים מרתקים

מאת

אחרי כמה שנים שלימדתי בשנקר קורס קליגרפיה, נתבקשתי מהמחלקה לבנות וללמד את הקורס ״לטרינג״. באותה תקופה היתה תור הזהב של התחום של הקליגרפיה והלטרינג, ולמרות זאת לא היה קורס לטרינג מלא בארץ (כמו שאני ראיתי אותו). ובמובן מסויים גם בחו״ל הקורסים היו ספורים. הנחת העבודה הבסיסית שלי היתה שאני לא רוצה לוותר על העבודה הידנית, עם עפרון ודף. בכל קורס השאיפה היא להשאר עם עפרון לפחות חצי סמסטר (גם אייפד ועט נופל לקטגוריה הזאת), ההתעקשות על עיפרון לא נובעת משיפור יכולות הטכניות של הסטודנט אלא מהסיבה שזה מכריח אותם לחשוב על ההחלטות שהם מקבלים. זה מאלץ אותם לתת סיבה לקווים שהם מושכים. מבחינת תהליך העבודה של הסטודנטים, הדגש הוא על כמות משמעותית של סקיצות. הסקיצות שאני מבקש בהתחלה הן מה שנקרא Thumbnail sketch – רישומים מהירים מאוד שמעבירים את הוייב הכללי של הרעיון והקומפוזיציה, ואז בוחרים כמה ומפתחים אותם עד לתוצאה הסופית.

הקורס כולל שלושה תרגילים: הראשון הוא ״מונוגרם״ – דימוי טיפוגרפי שמשלב עד שלוש אותיות אקראיות בקומפוזיציה אחת. כאשר הדגש הוא על סיגנוּן נכון, יסודות של קונטרסט ומתח בין אובייקטים. יש חשיבות רבה ללבן של הדף וגם כמה טאמברולס טכניים שהתרגיל הזה מאפשר לכסות. במהלך התרגיל הסטודנטים מתבקשים לבחור אות אחת ולעשות כמה שיותר סקיצות של אותה אות. לאחר מכן הם בוחרים שתיים או שלוש סקיצות ומתאימים לכל סגנון עוד שתי אותיות, וזה מתקדם עד להגשה שבה מגישים מונוגרם אחד:

מימין למעלה ובכיוון הכתיבה – מעיין חביב, אורי הראל, קרן סלומון, עדן אופיר

אלאור פז, עינב הרמבם, דנה ברנר, נועם אוחנה

לאון צא״ל, אלאור פז, עינב הרמבם, תמיר רגובסקי

דנה ברנר, סתיו עסיס, נעם רונאל, שרי גבאי

הדר בן־שלום, מאי זריהון, איילת פיינצייג, ויקטוריה ויטורובסקי

התרגיל השני הוא עיצוב לוגוטייפ חדש לחטיף קיים. התהליך הוא אותו תהליך, אבל יש יותר דגש על הקונספט הויזואלי. לדוגמא, איך ממחישים פריכות מבלי לאייר פירורים וסדקים? איך עושים מרשמלו מבלי ליפול לקלישאות הויזואליות? או מה זה אומר חטיף לילדים כשהקהל הוא ההורים? בגלל שאין דימוי אילוסטרטיבי, הרבה מהבעיות האלה מופשטות ודורשות דווקא חשיבה צורנית-קונסטרוקטיבית.

עינב סאקס

אורי הראל

דנה ברנר

קרן סולומון

נעם רונאל

עדן אופיר

אלאור פז

סתיו עסיס

התרגיל השלישי והאחרון בסמסטר הוא כרזה, כשהדימוי המרכזי הוא לטרינג. הדרישה היא לבחור אירוע תרבותי כלשהו, הצגה, הופעה, סרט קולנוע וכד׳. גם בתרגיל הזה האירוע קיים, כדי לצמצם את ההתעסקות על בניית הנושא. התהליך הוא אותו תהליך: קונספט, מחקר, סקיצות, דגש על ההקשרים הויזואליים והתרבותיים של האירוע לטיפוגרפיה מבחינה סגנונית.

מימין לשמאל: נעם רונאל, לאון פוגלר, עינב הרמבם.

אורי הראל, עדן אופיר, סתיו עסיס

הקורס הוא חלק מ״סְלוֹט אותיות״ במחלקה לתקש״ח בשנקר. זאת סדרה של קורסים שנפרסת על שלושה סמסטרים ומתחילה בקורס ׳טיפוגרפיה אקספרמנטלית׳ עם קובי פרנקו, משם עוברת לקורס ״לטרינג״ בהנחיית גיא טמם, ולבסוף ״עיצוב אותיות״ עם אברהם קורנפלד.



3 תגובות