שו״ת השאלון עם לירון לביא טורקניץ׳

והפעם במדור השו"ת אנחנו פוגשים את מעצבת הפונטים וחוקרת האותיות לירון לביא טורקניץ׳

לירון סיימה תואר ראשון בתקשורת־חזותית בשנקר ותואר שני בעיצוב פונטים מאוניברסיטת רדינג באנגליה. כיום היא מעצבת אותיות עבור חברות בילאומיות, ומתמקדת באופן שבו סוגי כתב שונים: עברי, לטיני, ערבי ואמהרי, משפיעים זה על זה ומושפעים מסביבתם. היא יצרה ועיצבה את פרויקט ״ערברית״ - מערכת כתב שמשלבת עברית וערבית. לירון מלמדת טיפוגרפיה מתקדמת, עוסקת במחקר וכתיבה (אודות צבי נרקיס ועבור תערוכת ״דפוסים משתנים״ במוזיאון ישראל), מרצה בכנסים, ומעבירה סדנאות שעוסקות בכתב העברי מסביב לעולם. בזמנה הפנוי היא אוהבת לטייל בעולם ולחפש אוצרות קולינריים חבויים, קפה מעולה ופיסות טיפוגרפיות בארכיונים מאובקים.

זה מה שהיה לה לומר למדור השו״ת שלנו:

ראִיה

אותיות. בכל מקום: שלטים, פתקים, טפסים, ספרים. אני מאלו שלא מסוגלות שלא לקרוא אותיות, אפילו את הקטנות קטנות, המטריחות. אלרגית לריווחים לא נכונים, נקודות מיותרות באילוסטרייטור ושגיאות כתיב.

שמיעה

סוליי האיסלנדית. מעולה מעולה לזמן עיצוב אותיות.

מישוש

דפים שהודפס עליהם ב־letterpress. השקע העדין שכל אות יוצרת על הדף ממשקלה הוא דבר שאי אפשר להפסיק להרגיש.
וגם כל דבר נעים, באמת שזו כבר מחלה. אני מודה שלא אחת ליטפתי בסתר מעיל נעים של אנשים זרים בטיוב בלונדון.

ריח

של ארבל, התינוקת הדי חדשה שלנו. אני לרוב לא מהמתרגשות מתינוקות, אבל התינוקת הזו היא משהו מיוחד.

טעם

שוקולד וקפה, ביחד או לחוד.

2b

 

צורה + צבע

משולש בצבע מנטה. תמיד משולש.

המלצה

Alphabettes הוא אתר של נשים בתעשיית עיצוב הפונטים בעולם. הוא כולל ביקורות על ספרים וכנסים, חדשות מעולם העיצוב וגם סדרת ראיונות שאני עורכת שם עם נשים מובילות. שווה לקרוא ולקבל השראה.

אות

פ׳ היא חברה. והנה תיאור הארד קור של עיצוב האותיות, לחנונים בלבד: אני ממש אוהבת לחקור את מגוון הפתרונות שאפשר לתת לה, וגם את האתגר של הכנסת הדגש מבלי שתיסתם (האות מ׳, בניגוד אליה היא פחות חברה. תמיד משהו בה נראה מוזר מידי. אני מזמינה את כולם לבהות במ׳ מכל סט אותיות למשך כמה דקות ולהסכים איתי).

מילה

שלולית, וגם escobillon בספרדית, שהיא ללא ספק אהובה עלי, ובכלל, מילים עם צלילים מרגשים שמתאימים להן.

משפט

"If an opportunity scares you, take it". אמרה את המשפט הזה טינה רות׳ אייזנברג (Tina Roth Eisenberg) אחת מהגיבורות שלי. הרבה פעמים הרגשתי שעומד מולי משהו כל כך מפחיד, ובכל פעם שהסכמתי לאתגר נדהמתי במחשבה אחרונה שבכלל התלבטתי.

פונט

כל פעם משהו אחר, אבל בימים אלו מרגשות אותי במיוחד האותיות שציירו הנרי פרידנלדר, פרנצ׳סקה ברוך ומשה שפיצר, שלא יצאו לאור ושלא התפתחו מעבר לסקיצה קטנה. הראשוניות שבאותיות האלו והפוטנציאל הגלום בהן מסקרנים אותי. בימים אלו מוצגת תערוכת ״דפוסים חדשים״ במוזיאון ישראל שאני גאה להיות חלק מהצוות שעבד עליה. המחקר לתערוכה נתן לי את הזכות לחפור בארגזים והמגירות שהכילו את הארכיונים של המעצבים האלו.

אישיות

אני אוספת גיבורים. ממש אוהבת לקרוא ראיונות עם אנשים או יותר מזה, לדבר איתם בעצמי. כמה נבחרים: פטר בילאק - מעצב אותיות שעושה עוד המון דברים. הוא גרם לי להבין שזה בסדר ואפילו מוצלח לרצות לעשות המון דברים במקביל. ג׳סיקה היש- שעושה המון פרויקטים צדדים ומסבירה כל כך טוב על התהליך שלה. ודיוד ולואיז השוודי והדנית מבלוג האוכל הצמחוני Green Kitchen Stories - שתמיד נותן לי ערימות של השראה על צמחונות ואורח חיים שמתייחס יפה לגוף ולירקות.

שעות שינה

8 (חמסה חמסה, עלול להשתנות)

קפה

אמריקנו בלי חלב ממכונה שטוחנת פולים טריים, בבית.

מקום

חייבת לכתוב את לונדון כעיר, אבל כמקום חלומי שאני חושבת עליו כל הזמן אני בוחרת את איי Whitsundays באוסטרליה. קשה לתאר ולקלוט את היופי הזה גם בתמונה, אבל הנה אחת משם:

3

 

זמן

התקופה: ממש עכשיו, וגם הזמן באנגליה, בתואר השני ברדינג. וזמן ביום - בוקר. כשעוד היום טרי.

עבר-הווה-עתיד

הכי עתיד!

אי בודד

הייתי לוקחת את דריו, בן־זוגי האהוב כי לא משעמם לנו אף פעם ביחד, את ארבל הקטנה שכל יום לומדת משהו חדש על העולם וזה די מדהים לראות את זה קורה, ואת ברנולי הכלבה שלנו שכל כך טובה בלהעניק ולבקש תשומת לב. יצאתי ממש רגשנית הא?

דסקטופ

אוי איזה בושות… צילומי מסך של טסטים לפונטים, תמונות של ארבל שאמא שלי ביקשה שאדפיס, תמונות מחשבונות אינסטגרמים לפוסט שאני עובדת עליו ל־Alphabettes.org

4

 

אימוג׳י בשימוש תדיר

5

 

לאתר הפורטפוליו של לירון


הוסף/י תגובה

6 תגובות