שו״ת השאלון עם ירונימוס (ירון צור)

נפגשנו עם המעצב וחוקר האותיות ירונימוס לשיחה טיפוגרפית על מזרח תיכון חדש ומוזיקה יוונית

ירונימוס הוא מעצב מזרח תיכוני המתוגרר ביפו ומתמחה בעיצוב ספרים, קטלוגים, מיתוג, קליגרפיה ולטרינג. הוא סיים בהצטיינות תואר ראשון למדעי הרוח באוניברסיטה הפתוחה ולימודי עיצוב במנשר. כיום גם מרצה לעיצוב גרפי במכון אבני.

בשנת 2012 ייסד אתהלשכה לטיפוגרפיה עברית״ – מאגר המידע הגדול ביותר בנושא באינטרנט, ובו שפע של מאמרים ותמונות. באותה שנה כתב את עבודת הסמינריון שלו ״מלה־בה ועד ימים ולילות״ על התפתחות הטיפוגרפיה העברית, ופרסם אותו לקריאה בחינם בלשכה. נהנה לכתוב למגזין אאא.

אני פועל לפי לקחים פילוסופיים שלמדתי לאורך השנים. יש דברים שאתה לא יכול לשנות, ויש דברים שאתה כן יכול: בעיקר בעצמך, במה שאתה עושה ובמה שאתה יוצר. בשבילי, לחיות במזרח התיכון פירושו להיות חלוץ או יזם - להאמין ביכולת שלך לנסות, ביכולת שלך לראות את המדבר ולהשתמש ביתרונות שלו כדי לבנות גן פורח. ובעקרון, זה מה שאני עושה בעיצוב הגרפי עצמו - אני לוקח איכויות מקומיות ומפתח אותן על מנת ליצור חידוש תרבותי.

 

הנה מה שהיה לו לספר למדור השו"ת שלנו:

ראיה

בתור מעצב אתה מפעיל את העין השלישית שלך. יש עולם חבוי שנפתח בפניך והוא מתקשר לך בצבעים, בצורות, בקומפוזיציות ובאותיות. במובן מסוים אתה מתחיל לראות איכויות ובעיות נסתרות, וכתוצאה מכך אתה גם מתחיל לחשוב איך לפתור את הבעיות ואיך לקדם את האיכויות.

שמיעה

קולו האלמותי של סטליוס קזנג׳ידיס, ה״אבא״ של היוונים:

תרגום עברי באיכות שמיעה פחותה 

מישוש

אני אוהב לאסוף ולמשש אבני צור שיש להם חיתוכים מעניינים ושפות משוננות. מצד שני - טבק, כלבי הנאמן. הפרווה שלו כל כך רכה...

ריח

חייב להיות ריח המדורה, עם השילוב המעניין של העצים השונים. במהלך השריפה משתחררים ניחוחות שונים לכל עץ. עצי אגוז לוקחים אותך לסתיו, האורן ליער, ועצי ההדר מזכירים לך את הוד השרון של פעם.

טעם

הבישולים של אמא. היא יודעת איך לפנק אותנו.

צורה + צבע

קשת אוגיבית (״גותית״/״איסלאמית״) בצבע טורקיז.

המלצה

הסרטים של סטנלי קובריק. בעיני הקולנוע הוא צורת האמנות האולטימטיבית וסטנלי קובריק הוא הגאון הבלתי מעורער של אמנות הקולנוע. אני מאוד ממליץ לראות את ״2001 אודיסאה בחלל״ בבית, באיכות מלאה ובחלקים. זה סרט שצולם בשנת 1968, הקדים את זמנו בהמון מובנים, ועדיין נראה חדשני ומפתיע כיום.

אות

ע. זו אות קשה לציור,  מלאת תנועות וניואנסים, ויכולה לצאת מוזרה ולא־עברית אם לא משקיעים בה.

מילה

״תְּחִיָּה״ - זו מעין גרסה עברית ל״רנסאנס״, והיא מעין מילה שמתארת התחדשות וריענון שהחברה שלנו צריכה.

משפט

"היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם."(מהטמה גנדי)

פונט

״הדסה״ של הנרי פרידלנדר. אני פשוט נהנה לעבוד עם הגופן הזה עוד מימי הלימודים. זה פונט שנראה טוב בהמון גדלים והקשרים, והוא פשוט עובד. כדאי לבדוק את הדיגיטציה שיצר יאנק יונטף לגופן הזה.

אישיות

הנרי פרידלנדר - הגיבור שלי. שרד את השואה בעליית גג ועבד על עיצוב הגופן ״הדסה״. כשהגיע לארץ הפך למורה ומחנך בדפוס ״הדסה״, וסיים את העבודה על הגופן שלו.

שעות שינה

הייתי סטודנט ועברתי את כל השיגעון הזה. לא ישנתי כמו שצריך, ולכן הקשתי על עצמי מאוד. חשבתי שאני יכול לחיות רק בלילה. אני תמיד אומר לסטודנטים שלי, מתוך נסיון אישי - השינה היא קדושה, לכן אנסה להקפיד לישון 8 שעות ולהתעורר ב־06:00, גם אם אני פרילאנס שקובע לעצמו את השעות. שינה מסודרת עוזרת לך להיות מעצב/ת טוב/ה יותר, ואדם בריא ומאושר יותר.

מישוש. אבן צור

קפה

הפוך עם סויה.

מקום

במדבר, על שפת מכתש רמון עם היעלים.

זמן

יום השישי - הזמן הקסום של העם הישראלי. הכל מאט ונהיה נעים יותר.

עבר - הווה - עתיד

״אנחנו מעצבים את העבר לאור העתיד״ (המקור לא ידוע). אנחנו גם מעצבים את העתיד לאור העבר. הקשר שלי לעבר המזרח תיכוני, הים תיכוני, השֶמי, נותן לי השראה להווה, ומפזר לי רמזים כיצד לנסות לעצב את העתיד.

אי־בודד

הייתי לוקח איתי את טבק (ראה סעיף מישוש).

דסקטופ

דסקטופ זה דסקטופ. רקע ואייקונים. הספריה שלי יותר מעניינת.

צילום: Daniel Fainberg

אימוג'י בשימוש תדיר

בקרו באתר ובאינסטגרם של ירונימוס

 



תגובה אחת