טיפולינקס 21 לינקים טיפוגרפיים: דפוסים משתנים, סמל הערוץ הראשון ושיחה עם פיטר בילאק

כל מה שמעניין בעולם הטיפוגרפיה ומעבר לו: כתבות מחכימות, פונטים חדשים, פרויקטים מסקרנים וסרטונים מעוררי השראה.

אם נתקלתם בלינקים מעניינים ורלוונטיים - הרגישו חופשי לפרסם כאן בתגובות או על הוול שלנו בפייסבוק.

xnet: עודד בן יהודה מראיין 4 ראשי מחלקות לתקש"ח

"לקראת פתיחתה של שנת הלימודים האקדמית, וכניסתם של מאות סטודנטים טריים למעגל הלימודים של תקשורת חזותית, ביקש הבלוג לברר עם ראשי ארבע המחלקות המובילות בישראל – עדי שטרן מבצלאל, דקל בוברוב משנקר, ירון שין מויצו חיפה ותמיר שפר מהמכון הטכנולוגי חולון – מהו מצב התחום, מהו תפקידו של המעצב הגרפי הישראלי, מה דעתם בוויכוח המתמשך על תערוכות הגמר ופרויקטי הגמר, מה הם חושבים על התחרות בין המחלקות – וגם קצת פוליטיקה. דיברתי איתם בארבע שיחות נפרדות בארבע עיניים, איחדנו את התשובות לשאלות הזהות, ונפתח בטיפים החשובים לסטודנטים. הפרויקטים שמוצגים מכאן הם בחירתם של ראשי המחלקות, כמצטייני השנים האחרונות."

רן סגל בתגובה: "על האקדמיה והרעה החולה"

רן סגל מסביר מדוע לדעתו המוסדות ללימודי תקש"ח לא מכינים את הסטודנטים לשוק בצורה נכונה:
"האובססיה של האקדמיה עם האני אני אני, היא בעייני אחד הגורמים שמייצרים הכי הרבה נזק כשהבוגרים יוצאים לעולם האמיתי ומבינים שלא הכל סובב סביבם. להפך – עבודת העיצוב צריכה לשרת את הצרכים של הלקוח, הלקוחות שלו או הציבור, וממש לא את הצרכים של המעצב עצמו. אבל כשבאקדמיה מעולם לא עבדנו עם מגבלה שחיצונית לעצמינו, מה הפלא שפתאום כל פרויקט בעולם האמיתי נהיה מבאס?"

מאקו: יעל חסיד מספידה את המעצבת נעמה הנקין ז"ל

"נעמה הנקין ז"ל הותירה מאחור גם מורשת עיצובית עשירה – סטודיו "המעבדה" המשגשג שהקימה עסק בזהות חזותית לעסקים ולארגונים, ומשך אליו גם לקוחות בינלאומיים. חברותיה למקצוע מספרות על אישה מוכשרת וחרוצה שפעלה כל העת לקירוב לבבות."

חצי גיליון: שיחה עם פיטר בילאק

אמיתי גלעד מראיין את היזם ומעצב הפונטים הצ׳כי פטר בילאק.
"אני חושב שמה שהורג יצירתיות יותר מהכל הוא חזרתיות. אנשים היום הופכים לספקים של עוד מאותו דבר. אם אתה מעצב פוסטרים טוב, מבקשים ממך לעשות עוד פוסטרים. וגם אם מנסים לברוח מזה, לקוחות יבקשו את זה שוב ושוב ושוב. לקוחות תמיד יבקשו את מה שהם כבר ראו שעשינו. בעבורי הבריחה היא לעשות הרבה פרויקטים ביוזמתי."

תערוכה חדשה: דפוסים משתנים

התערוכה תציג את מלאכת העיצוב של משה שפיצר, פרנציסקה ברוך והנרי פרידלנדר תיפתח בתאריך
22 באוקטובר במוזאון ישראל, ירושלים.

ועוד על התערוכה בבלוג של עודד בן יהודה ב־xnet

"פרנציסקה ברוך, ד"ר משה שפיצר והנרי פרידלנדר היו שלושה טיפוגרפים שעלו לישראל מגרמניה. בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת היו שם חלק מתנועה שעסקה בהתעוררות התרבות העברית. הידע שרכשו והמחקר שעשו היוו לימים רקע מקצועי ובסיס לעבודתם בארץ ישראל. ברוך ושפיצר עלו לארץ עם עליית המשטר הנאצי בגרמניה, ואילו פרידלנדר נדד להולנד והגיע לירושלים רק בשנות ה-50."

פונט הדסה פרידלנדר

ינק יונטף השיק גירסא חדשה לפונט הדסה של הנרי פרידלנדר. את הגירסא החדשה עיצב ינק עוצבה באישור משפחת פרידלנדר על בסיס הסקיצות הרשמיות של הנרי.

המעצב בני לוין על תהליך יצירת סמל הערוץ הראשון

"דן שילון, מנהל מחלקת החדשות באתם ימים, פנה אלי כאחראי על הגרפיקה לעצב סמל לחדשות וסדרת סמלים נלווים המבוססים עליו שייצגו את שאר התכניות בהפקת המחלקה. הסקיצה הראשונה נעשתה במרפסת ביתי בנווה גרנות, בירושלים. הרעיון הבסיסי היה חיבור של המנורה וגלי השידור שהופיעו בסמל רשות השידור ליחידה גאומטרית נאה לעין שתאפשר גם גרסאות נוספות השומרות על קשר עם סמל הבסיס"

מגזין אאא: השו"ת עם גיא טמם

"מהר מאד הבנתי עד כמה קליגרפיה מעוררת בי עניין: זה יפה, יש לזה כלים ייחודיים, יש עקומת למידה מעניינת והכי חשוב זה כולל נייר ודיו. מתחביב זה כמעט הפך למקצוע, ובתוך העבודה יש את החיפוש אחרי גישה שונה, אותנטיות ופתרונות מפתיעים. אין ספק שאני נהנה יותר לפתוח על הבוקר בקבוק דיו מאשר להעיר את המחשב."

מגזין אאא: אדריאן פרוטיגר 1928-2015

אדריאן פרוטיגר (Adrian Frutiger), מהטיפוגרפים החשובים של המאה ה־20, הלך לעולמו ב־10 בספטמבר, בגיל 87. למרות שהוא כבר לא עמנו, הגופנים המבריקים שלו עדיין נמצאים כאן איתנו, ולאן שלא תביטו תראו אותם מתנוססים מולכם.

הארכיון של Type@Cooper יספק לכם השראה של טיפוגרפיה לטינית משובחת.

טל למינג יצר פונט לטיני צר במיוחד עבור מגזין Wired.

Chae Byung-rok מעצב כרזות טיפוגרפיות זרחניות

הרצאה של Petr van Blokland על תהליכי עיצוב, טיפוגרפיה וקוד.

מונטאז׳ של לוגוטייפים של רכבים אמריקנים.

הקליגרף Seb Lester בפעולה.

ויקטוריה חנה השיקה קליפ נוסף על 22 האותיות העבריות.

הרצאה של Matthew Carter על החיים שלו כטיפוגרף

מתוך הארכיון: נייר דפוס - לבן או גוון?

רותם מקרית גת תרגם ברגישות מאמר מכונן מאת יאן טשיכולד:
"לובן לעולם אינו סימן ודאי לאיכות ועמידות. נייר הדפסת ספרים בעל גון עדין — הגוון ככלל כמעט בלתי ניתן להבחנה — הוא נעלה."

ולסיום בדיחה:


יש לכם משהו להגיד? השאירו תגובה למטה או הצטרפו לדיון בעמוד הפייסבוק שלנו.