בוגרים זוכי פרס אאא 2019

אנחנו שמחים להכריז על שמונת הזוכים בפרס אאא לקידום ולעידוד יצירה בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית לשנת 2019

זוהי כבר השנה השמינית בה אנו גאים להעניק את פרס אאא, שמטרתו לקדם ולעודד יצירה ומחקר בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. הפרס מוענק בכל שנה לבוגרים טריים מהמחלקות לתקשורת חזותית בארץ, שפרויקט הגמר שלהם עוסק באחד מהנושאים הבאים: תיעוד, שימור, היסטוריה ו/או החייאת השפה העברית; פיתוח פונטים עבריים; עיצוב גרפי מקומי ראוי לשבח.

השנה, החלטנו להעניק לכל אחד/ת מהזוכים/ת פרס שווה במיוחד – מינוי שנתי לספריית הפונטים של אאא. הפרס יוענק לבוגרים הבאים: מיכל שומר, שיר נידם, אריה קופרשמידט, נטע וייס, מיכאל טייבר, רוני קוך, נטע סינר ורוני גינוסר.

ברכות לזוכים ולזוכות!

 

מיכל שומר‎

מיכל שומר‎

HIT

עברית רב־מגדרית <span>— מערכת אותיות עבריות חדשות לשוויון מגדרי</span>

עברית רב־מגדרית — מערכת אותיות עבריות חדשות לשוויון מגדרי

״השפה העברית היא שפה פטריארכלית, בה במקרים רבים הנשים מודרות מהשיח. הפניה הנפוצה היא בלשון זכר ופעמים רבות אני מגלה שכאישה שאני לא נוכחת בו. בנוסף, בעברית ישנה חלוקה דיכוטומית בין גבר לאישה – ואין מקום לרצף המגדרים שביניהם. אם לפשט את הדברים, חשתי שישנה חוסר הלימה בין השפה לבין מי שהיא אמורה לייצג. קיוויתי "לעדכן" את השפה כך שהיא תבטא אפשרות חדשה לייצוג סקאלת המגדרים בקריאה וכתיבה.״

״הפרויקט ׳עברית רב־מגדרית׳ היא מערכת של אותיות עבריות חדשות, המאפשרות קריאה וכתיבה ׳רב־מגדרית׳. לפרויקט שתי מטרות מרכזיות: הנכחת הנשים בשפה העברית, ויצירת מרחב חדש לזהויות מגדריות א־בינאריות.״

כתבה מורחבת על הפרויקט של מיכל

הנחייה: ג׳ודית אשר

michalshomer.com h
fb.me/michal.shomer.7
 Γ
shomermichal Θ

שיר נידם

שיר נידם

שנקר

פיבונאצ׳י <span>— פונט פרמטרי אקספרימנטלי המתבסס על חוקיות מתמטית</span>

פיבונאצ׳י — פונט פרמטרי אקספרימנטלי המתבסס על חוקיות מתמטית

״במסגרת פרויקט הגמר עיצבתי גופן עברי פרמטרי אקספרימנטלי, על בסיס חוקיות מתמטית של סדרת פיבונאצ׳י ויחס הזהב, המזוהים עם תבניות היסוד של הדומם, הצומח והחי בטבע. יצרתי משפחה של אותיות בעלות היגיון מתמטי נוקשה שבו־בזמן שומרות על צורניות אורגנית. האותיות מהן מורכב הפונט הן בעלות אסתטיקה מודולרית, ופרופורציות הרמוניות, המאפשרות לייצר יחידות דינמיות מגוונות.״

כתבה מורחבת על הפרויקט של שיר
הנחייה: נדב ברקן ומירב שחם

behance.net/shirnidam h
fb.me/shir.nidam1 Γ
shirnidam Θ

אריה קופרשמידט

אריה קופרשמידט

HIT

זרמים <span>— משחקי פינבול של זרמים ביהדות</span>

זרמים — משחקי פינבול של זרמים ביהדות

״עבור פרויקט הגמר שלי עיצבתי משחק פינבול שמטרתו לחשוף בני נוער לשוני ולייחודיות של זרמי היהדות העכשוויים בישראל. מטרת הפרויקט היא להנגיש את עשרת הזרמים הבאים בצורה אינטרקטיבית עבור בני נוער, באופן חוייתי: ליטאים, חסידים, חרדים ספרדיים, ברסלביים, חב"דניקים, נערי הגבעות, מסורתיים, דתיים לאומיים, חרד"לניקים ורפורמים.״

״כל זרם מעוצב ומאופיין בשפה משלו אשר מעניקה לו ייחוד בצבעוניות, בצורניות ובסגנון שנבחרו עבורו, אשר נבעו מתוך הנרטיב של כל זרם. בנוסף מוצגים סמלים ודימויים שונים, מלווים בתנועה, טיפוגרפיה וסאונד. במהלך המשחק השחקן נכנס כל פעם לעולם של זרם שונה, ובתוך כל עולם הוא לומד על הזרם ועל אופיו בדרך חוויתית.״

הנחייה: צחי דינר

fb.me/aryek Γ
arye_kuper Θ

נטע וייס

נטע וייס

מנשר

מבט טיפוגרפי<span>— מחקר ויזואלי באמצעות קו, כתם ועיגול</span>

מבט טיפוגרפי— מחקר ויזואלי באמצעות קו, כתם ועיגול

״הפרויקט הוא מחקר טיפוגרפי ויזואלי, בו ביקשתי לבדוק – מהו הגבול בין פונט קריא ולא קריא? כיצד צורות משפיעות על מבנה האות? ומהי הגדרה של משקל טיפוגרפי? הפרויקט בנוי משש חוברות המספרות את תהליך העבודה שלי, כאשר כל אחת מהן מתייחסת לחלק אחר, ללא סדר כרונולוגי: סקיצות, השראה, ניתוח, הרכבה, משפחה ומשקל לוואי. התהליך התחיל מניסיונות של פירוק צורני של אותיות וכתבים בסיסים מספר ׳כתב האמנות העברי׳. עם מהלך העבודה החלטתי להתמקד בעיצוב אותיות הבנויות משלוש צורות: עיגול, קו וכתם, ולבחון אותן על פונט ׳ברצלונה׳.״

הנחייה: מאיר סדן

blog.netaweiss.com h
fb.me/neta.weiss.7 Γ
netaw.eiss Θ

מיכאל טייבר

מיכאל טייבר

מוסררה

The ENGREW Creatures
 <span>— מוטציות של אות עברית ולטינית</span>

The ENGREW Creatures — מוטציות של אות עברית ולטינית

״בפרויקט הגמר שלי ביקשתי לבדוק מהי התוצאה כאשר מלחימים בין האותיות העבריות והלטיניות. לשם כך בחרתי לחבר בין האותיות העבריות והלועזיות המופיעות יחדיו על אותו מקש במקלדת מתוך ניסיון ליצור סמלים היברידיים.״

״בעקבות החיבורים הללו יצרתי שפת סמלים חדשה שמתפקדת גם כסדרת דמויות. החלטתי להמציא לכל סמל שם חדש, ובהמשך יצרתי את הצורות האלה בתלת־ממד כדי לבחון כיצד הם מתפקדים במרחב הציבורי.״

הנחייה: גיא גולדשטיין

fb.me/MichaeliousT Γ
strudel.design Θ

רוני קוך

רוני קוך

שנקר

אפס־אפס <span>— לטרינג בהשראת כתובות גרפיטי משירותים ציבוריים</span>

אפס־אפס — לטרינג בהשראת כתובות גרפיטי משירותים ציבוריים

״כתיבה על קירות השירותים מאפשרת, לכאורה, אנונימיות מוחלטת ומביאה איתה חופש ביטוי אולטימטיבי. מטרת הפרויקט היתה להשתמש בגרפיטי ככלי התבוננות על החברה הישראלית, לחלץ מקירות השירותים אמירות אינדיבידואליות, ומהן לנסח אמירה רחבה על החברה כולה, תוך בחינת יחסי הכוחות בה.״

״בשלב הראשון ליקטתי כתובות גרפיטי משירותים ציבוריים ברחבי הארץ (מוזמנים להיכנס לעמוד האינסטגרם שפתחתי לצורך הפרויקט ולראות את הכתובות המקוריות). מיינתי את הכתובות שאספתי לפי נושאים. לסיום, החזרתי את המשפטים הנבחרים אל הקיר באמצעות הדפסתם על אריחים, לאחר שהענקתי להם את האינטרפטציה הטיפוגרפית האישית שלי, תוך שימוש בטכניקה של לטרינג.״

הנחיה: הילה שאלתיאל ודקל בוברוב

ronykoch.myportfolio.com h
fb.me/rony.koch Γ
ronykoch Θ

נטע סינר

נטע סינר

ויצו חיפה

החייאת 9 כתבים עבריים <span> — מתוך עיתון ״דאר היום״</span>

החייאת 9 כתבים עבריים — מתוך עיתון ״דאר היום״

״בשנת 1919 (לפני מאה שנה בדיוק) יצא לראשונה עיתון דאר היום, שפעל בירושלים עד 1936. במהלך חקר ארכיון העיתון, זיהיתי את הפוטנציאל ל׳החייאת השפה׳ דרך הצורות הטיפוגרפיות הגלומות בו. החלטתי להציג את החייאת השפה הויזואלית במקביל לדיאלוג שנוצר עם העורך הראשי של ׳דאר היום׳, איתמר בן־אב״י, שהיה בנו וממשיך דרכו של אליעזר בן־יהודה – ׳מחיה השפה העברית׳.״

״בפרויקט יצרתי תשעה גופנים שעוצבו לפי אותיות בודדות בעיתון. מתוך ניתוח אופיין, הסקתי כיצד לפתח את כל הפונט. תוכן הפרויקט הוא למעשה הביוגרפיה של בן־אב״י כעסקן ציוני מתוך העיתון ומתוך הספר החצוף הארצישראלי. צורת ההצגה מרפררת לעיתונים לפני חיתוכם.״

הנחייה: פרופ׳ טרי שרויאר ואבירם בן־שושן

behance.net/netasiner46cd h
fb.me/neta.siner Γ
neta_siner_graphicdesign Θ

רוני גינוסר

רוני גינוסר

בצלאל

מצבי ביניים <span>— ממשק להצגת פונטים פרמטרים</span>

מצבי ביניים — ממשק להצגת פונטים פרמטרים

״לאור ריבוי השקות של פונטים פרמטרים לאחרונה, עולה השאלה – כיצד אמור להיראות קטלוג אותיות של פונט פרמטרי? בממשק שעיצבתי הבא לתת מענה לבעיה זו, חיפשתי להכיל את רעיון חלון בחירת הצבעים מתוכנת פוטושופ עבור חלון בחירת הפונטים, ולבנות על פיו כלי לבחירת פונט פרמטרי בעל ערכים נבחרים ספציפיים, תוך שמירת הכלים הקיימים בממשקי בחירת פונט.״

״משום שהמשתמש בכלי הוא איש מקצוע, הוא בעל השליטה בו: מהגדרת נקודת הפתיחה לשיטוט, דרך בחירת נקודת ההתמקדות ועד כמה אופציות ודקויות הוא מעוניין לראות. לאחר בחירת מוקד העניין, כמו בבחירת הצבע ממקודם, אפשר לעדן את הבחירה על ידי שימוש בסליידרים. לבסוף – ניתן להוריד את הפונט ולהשתמש בו כקובץ ttf רגיל.״

לכתבה מורחבת על הפרויקט של רוני

הנחייה: קובי לוי

behance.net/ronyginosar h
fb.me/ronyginosar Γ
ronydinosaur Θ



3 תגובות

תגובות פייסבוק